Kuskus jako zdroj energie a chuťového požitku

24. srpna 2009 v 10:53 |  Postřehy nejen k hubnutí
Kukus (nebo mezinárodně couscous) je opravdová pochoutka. Pokud si občas žádáte něco atypického, co našinec v restauracích nepřipravuje (ovšem zavítáte-li do čajovny, bývá zde častou položkou v jídelníčku), je pro vás právě tento pokrm ideální. Jeho kořeny totiž zasahují až do severní Afriky.


Možná to pro vás bude novinka, ale tyhle malinkáté kuličky jsou vlastně těstoviny vyrobené z pšenice. Kuskus se vyrábí buďto neochucený (ten pak můžete okořenit a dochutit dle vlastního výběru - třeba na sladko) nebo již ochucený, nejčastěji pro přípravu s masem, zeleninou a sýrem.

Zakoupit jej můžete nejčastěji v obchodech se zdravou výživou, ale i například obchodní řetězce Tesco je mají ve svém sortimentu. Cena je také příznivá - cca 30-40,- Kč za zhruba 500g. Z tohoto množství připravíte až 5 porcí.

Příprava:
Kuskus má jednu skvělou výhodu při přípravě - a to, že se nemusí vůbec vařit. Stačí ho jen zalít vařící vodou a chvíli počkat, než nabobtná. Při nabobtnávání sám krásně změkne.
Kuskus vložíme do hrnce a zalijeme vařící vodou v poměru 1:2 (2 díly vody na 1 díl kuskusu). Po zalití necháme cca 5 - 15 minut stát (podle druhu, upřesnění najde v návodu na obalu), pročechráme vidličkou a buď přímo servírujeme jako přílohu, náplň, nebo ho můžeme různě dochutit.
Kuskus pak už můžete ochutit podle vaší fantazie. Jeho variabilita je velmi široká. Dá se připravovat jak na slano, tak i na sladko. Po velmi rychlé přípravě kuskusu ho lze dále upravovat opékáním, marinováním, dušením s dalšími ingrediencemi či zapékáním.


Tipy na přípravu:

Osvěžující salát
Změklý kuskus nechejte vychladnout, přidejte do něj čerstvou zeleninu a olivový olej nebo jogurt a salát je na světě. Samozřejmě do něj můžete přimíchat další suroviny podle chutí.

Na italský způsob
Do kuskusu stačí přidat osmahnuté olivy nebo žampiony, dále česnek, černý pepř, bazalku, oregano nebo tymián. A místo namočení kuskusu ve vodě je lepší ho namočit v zeleninovém bujónu.

Po indicku
Indický kuskus dostaneme, když na pánvi osmahneme česnek, kurkumu, semínka koriandru, kmín a kardamom a pak přidáme červenou čočku nebo hrášek, které v pánvi s kořením uvaříme doměkka. Teprve pak přisypeme kuskus.

Mexický kuskus
Na pánvi osmahneme čili, česnek, trošku koriandru nebo kmínu, přidáme hrášek či fazole, rajčatový protlak a klidně ještě nakrájená rajčata. Do prohřáté směsi pak už jen stačí nasypat kuskus a zalít šťávou z nasekaných rajčat, kterou do pokrmu zamícháme až před samotným servírováním.

A teď si ještě dovolím přidat své vlastní recepty:

Kuskus se zeleninou, masem a sýrem
Na pánvi orestujeme na másle na kousíčky nakrájené kuřecí maso, které dochutíme solí a pepřem. Poté přidáme čerstvou zeleninu (papriku, hrášek, kukuřici, rajčata, atd...) a prudce orestujeme. Tuto zdravou směs ingrediencí pak smícháme s připraveným (ochuceným) kuskusem a navrch posypeneme nakrájeným balkánským sýrem.

Kuskus na sladko
Neochucený kuskus zalijeme troškou medu, přidáme rozinky a mandle. Lze kombinovat i lentilkami, nastrouhanou čokoládou či kondenzovaným mlékem. Vše podle vaši chuti a představivosti :-)


A nakonec, nutriční hodnoty kuskusu na 100g:
energetická hodnota: 1544kJ (367kCal)
tuky: 0,6g
bílkoviny: 12,5g
sacharidy: 76g


Takže pokud chcete na stůl něco nového a neotřelého, pak je jistě kuskus ta správná volba - nejen jako hlavní jídlo, ale i jako příloha. Navíc se to ani nezdá, ale i malé množství vás velmi rychle zasytí. Je to lahůdka, kterou můžu doporučit každému gurmánovi.
 


Komentáře

1 Simona Simona | Web | 24. srpna 2009 v 11:52 | Reagovat

Díky za recepty! Vytisknu si je a zkusím něco ukuchtit. Jen koukám, že má docela dost kj, takže konzumovat v přiměřeném množství! :-) To je skvělé, že jsi připsala i ty hodnoty!
jo a na raciolkách celý den nebudu, skáknu si na oběd a ráno jsem si koupila jogurty k svačině, v práci naštěstí ledničku máme :-) A doma bychom ji měli mít snad zítra večer, takže se už těším..

2 Chi chi Chi chi | Web | 24. srpna 2009 v 12:02 | Reagovat

Ahoj dnes jsem narazila na tvuj blog a moc dekuju za ty recepty, miluju kus kus a spousta z nich je pro me novinkou, takze diky diky, jinak drzim palce ve spolecnem boji o kila

3 T.o.g.u T.o.g.u | Web | 24. srpna 2009 v 21:58 | Reagovat

Moc zajímavé, kuskus jsem zkoušela asi jen 2x. Brzy ho koupím a zkusím nějaký z Tvých receptíků a nápadů:o)

4 Mrs.Inspiration Mrs.Inspiration | 9. září 2009 v 14:22 | Reagovat

my doma s mamkou připravujeme kuskus pravidelně... většinou se zeleninovou směsí (kukuřice, paprika, hrášek) a sýrem. někdy s houbami. vážně je to hrozně mňamózní =)

5 Dan Dan | E-mail | Web | 19. ledna 2012 v 23:09 | Reagovat

Souhlasím. Ať žije kuskus :-)

6 ja ja | 24. listopadu 2012 v 15:40 | Reagovat

vždyť je to vše opsané:/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama